Masz pytania?
608 320 901
533 210 986

Blog

RODO dla fotografów

To właśnie na nie postaram się odpowiedzieć w tym wpisie. Poruszę również inne, najczęściej wyjaśniane i regulowane przez nas kwestie u klientów z branży fotograficznej:

  • RODO A PRAWO AUTORSKIE- czyli nasze zdjęcia, czy zdjęcia klientów?
  • UDOSTĘPNIANIE WIZERUNKU- czyli promocja mojej firmy, czy bezprawne udostępnianie danych osobowych klientów?
  • UMOWY Z KLIENTAMI- co zrobić, żeby uregulować w nich kwestie związane z RODO?
  • STRONA INTERNETOWA/PROFIL FACEBOOK- co zrobić, żeby nie narażać się na konsekwencje za niedochowanie odpowiednich zabezpieczeń i niewypełnienie obowiązków.

Poznacie również jedną z naszych klientek FOTOGRAFEK, z którą mieliśmy przyjemność współpracować. 

 

RODO A PRAWO AUTORSKIE

Zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, fotografia, jako przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jest przedmiotem prawa autorskiego i podlega jego regulacjom. W myśl tej ustawy jest ona „własnością” fotografa, jako jej twórcy. Wejście w życie RODO nie zniosło prawa autorskiego, jednakże uściśliło zasady przetwarzania danych osobowych. Bo tak, jak fotografia jest „własnością” fotografa, tak też dane osobowe znajdujące się na fotografii, należą do osoby, która się na niej znajduje. Obowiązkiem twórcy zdjęcia jest poszanowanie praw i wolności osób, które fotografuje, jak również spełnienie obowiązków, które nakłada na niego prawo dotyczące ochrony danych osobowych. Takich jak:

  • spełnienie obowiązku informacyjnego,
  • ustalenie celów i podstaw prawnych przetwarzania danych, w dużej mierze będzie to ZGODA osób, których dane dotyczą,
  • działanie zgodne z zasadami minimalizacji danych, ograniczonego celu, czy prawidłowego przechowywania danych osobowych.

UDOSTĘPNIANIE WIZERUNKU

Reklamowanie się za pomocą swoich zdjęć, branie udziału w konkursach fotograficznych, udostępnianie zdjęć swoim klientom poprzez Internet, to część pracy każdego fotografa. Bez tych działań nie jest on w stanie funkcjonować. Kwestię udostępniania wizerunku reguluje prawo autorskie. Zanim przytoczę przepis prawa, wyjaśnię jeszcze jedną sporną kwestię:

czy każde zdjęcie, na którym są ludzie, podlega regulacjom dotyczącym ochronie danych osobowych? Tym samym, czy zawiera dane osobowe?

Po wejściu w życie RODO w sieci pojawiły się głosy, że jedynie „zdjęcia biometryczne” - do dowodu osobistego, paszportu, zawierają dane osobowe i podlegają prawu ochrony danych osobowych. To stwierdzenie jest całkowicie fałszywe. Zdaję sobie sprawę, że jest kuszące i rozwiązałoby wiele problemów, jednak jest ono całkowicie oderwane od przepisów prawa. Tak samo, jak monitoring, który obejmuje wizerunek monitorowanych osób, tak samo zapis wizerunku w postaci zdjęcia w pełni podlega regulacjom prawa. Jedynie ujęcia, na których nie widać twarzy, znaków szczególnych osób na zdjęciu lub jest zrobione z takiej odległości, że nawet po przybliżeniu nie widać twarzy, nie zawiera danych osobowych osób, które są na zdjęciu.
Wróćmy do udostępniania wizerunku i prawa autorskiego, a w tym przypadku do art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

[1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych,
w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;
2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.]

Kwestię udostępnienia wizerunku należy za każdym razem rozpatrywać oddzielnie. Jednak nie ma wątpliwości, że w większości sytuacji każdy z fotografów, potrzebuje zgody osoby, która jest na zdjęciu, aby móc zamieścić je, chociażby na swojej stronie internetowej. Co w praktyce oznacza konieczność stworzenia systemu ochrony danych osobowych, który będzie to umożliwiał i znajdzie ku temu praktyczne rozwiązania. Należy pamiętać, że nie musi, to wcale oznaczać biegania z kartkami do podpisu dla wszystkich gościach weselnych przed sfotografowaniem uroczystości. Są o wiele łatwiejsze rozwiązania. Brak ustalonych procedur naraża fotografów na duże konsekwencje nie tylko finansowe, ale także wizerunkowe.

UMOWY Z KLIENTAMI

To właśnie dobrze skonstruowana umowa jest kluczem do sukcesu. Musi zawierać przede wszystkim obowiązek informacyjny i odpowiednio skonstruowane treści zgód. W przypadku uroczystości prywatnych (śluby, chrzciny, komunie itd.), obowiązkami można podzielić się z organizatorami imprezy, którzy niejednokrotnie są Administratorami Danych Osobowych. Należy tylko odpowiednio przystosować swoje umowy, do wymagań prawa dotyczącego ochrony danych osobowych.

STRONA INTERNETOWA/PROFIL FACEBOOK

Obowiązek informacyjny to podstawa wszystkich działań związanych z RODO, dlatego pojawia się on w naszych tekstach tak często. Nie inaczej jest również w przypadku przetwarzania danych, podczas działań związanych z marketingiem internetowym. Powinien on znaleźć się na stronie internetowej każdego fotografa z podziałem na cele przetwarzania: formularz kontaktowy, strona na FB, udostępnianie wizerunku itd. Formularze kontaktowe wymagają również przygotowania odpowiednio sformułowanych zgód: osobnej zgody do każdego celu, sformułowanej w sposób jasny i przejrzysty z odnośnikiem do klauzuli obowiązku informacyjnego.

Jak widzicie, jest trochę kwestii do uregulowania, jednak większość z nich wymaga jednorazowych działań i rozwiązań, które na stałe możecie wprowadzić w swoich firmach. Później wystarczy, że ktoś zajmujący się ochroną danych osobowych, będzie o Was pamiętał i w przypadku zmian w prawie lub zaleceń Urzędu Ochrony Danych Osobowych, poinformuje Was o tym, tak żebyście wspólnie mogli uaktualnić swoje systemy ochrony danych.

WSPÓŁPRACA Z UTIKOM- OCHRONA DANYCH 

Utikom- Ochrona danych ma pod swoimi skrzydłami fotografów, z którymi jesteśmy w kontakcie. Każdy z nich wybrał dla siebie takie rozwiązania, jakie były dla niego najkorzystniejsze. My zadbaliśmy, aby były one zgodne z prawem.

KLISZA PATRYCJA MŁYNARCZYK

 

Jedną z osób z tej branży, która jako pierwsza podjęła z nami współpracę jest właścicielka Kliszy – Patrycja Młynarczyk. Patrycja jest prawdziwą perfekcyjną indywidualistką. Nie lubi ograniczeń, ale bardzo zależy jej, żeby jej firma działała zgodnie z nowo wprowadzonymi przepisami prawa i dane osobowe jej klientów były bezpieczne. Stworzyliśmy wspólnie:

  • klauzulę informacyjną dla klientów KLISZY,
  • odpowiednie zapisy w umowach,
  • a także praktyczne rozwiązania, które pozwalają Patrycji dzielić się ze światem swoimi zdjęciami bez obawy, że ktoś może poczuć, że jego prywatność została naruszona.

To dobry moment, żeby jeszcze raz podziękować Patrycji Młynarczyk za tak udaną współpracę i rekomendację. Polecamy również jej usługi, bo zdjęcia robi naprawdę magiczne. Sprawdźcie samiKLISZA .

 

RODO dla fotografów wprowadza zmiany, nakłada obowiązki, ale daje też prawa. Dlatego ważne, jest, żeby nie odkładać tego tematu na później. Jeżeli po przeczytaniu artykułu masz jakieś pytania, wątpliwości, czy pomysły skontaktuj się z nami. Wspólnie znajdziemy rozwiązania. Powiesz nam czego potrzebujesz- my zajmiemy się papierami, a Ty tym, co kochasz- robieniem zdjęciami.

 

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
tel.: 608 320 901